Forskning inom lärande och NPF

Svenska hjärnforskareTorkel Klingberg och Agneta Herlitz berättar senaste forskning om inlärning. Arbetsminnet behövs för att hålla reda på vad vi håller på med och vad vi ska göra. Långtidsminnet är där minnen "klistrar sig fast".
För att man ska lära sig bättre är det bra att :

  • ha ett intresse och förkunskaper om det man ska lära
  • veta varför man lär sig och till vilken nytta  
  • testa kunskaper vid upprepade tillfällen
  • säga saker högt, svara på frågor och få användning av det man ska lära
  • ju fler gånger man säger en sak desto lättare är det att kunna plocka fram sina minnen
  • träna arbetsminnet med krävande uppgifter.

Hjärnforskare vill att skolan tänker om - Artikel med Torkel Klingberg (DN 110331)

Flerspråkiga barn har bättre arbetsminne (2013) Så skriver Språktidningen i en artikel och hänvisar till en forskningsartikel i den vetenskapliga tidskriften Journal of Experimental Child Psychology. Den som är flerspråkig klarar lättare av både läsförståelse och huvudräkning. Flerspråkiga barn är ofta också mer stresståliga. Ju knepigare uppgift desto större fördel för den flerspråkiga, visar studien.

Vad har framgångsrika skolor gemensamt? Forskaren Trevor Dolan föreläste på NTA Stockholm och delar med sig av sin topplista.

Intelligens, motivation och belöning
I film del 2 berättar han om vad vi bör tänka på när vi vill att barnen ska lyckas.

Flickor med autism och ADHD (2010-09-06) Svenny Kopp, barnpsykiatriker, har i sin avhandling visat att väldigt få flickor diagnostiseras för sina kamrat- och inlärningssvårigheter. 80% av flickorna med Autism har också ADHD och hälften av dem har läs- och skrivsvårigheter. Lyssna på en intervju med Svenny Kopp på Sveriges Radio

Tags: forskning, lärande, hjärnforskning

Skriv ut E-post