• Verktyg
  • Arbetssätt med möjligheter

uppmärksamhetsproblematik

Goda råd i arbetet med barn med nedsatt uppmärksamhet *
  • Bemötande och förhållningssätt
    • Skapa en strukturerad vardag präglad av tydlighet, förutsägbarhet och åskådlighet. Ge en känsla av sammanhang, KASAM
    • Tänk på att ditt sätt att vara påverkar barnet/eleven
    • Uttryck dig kortfattat, enkelt, entydigt och konkret,
    • Moralisera inte
    • Ge tät och påtaglig feedback.
    • Uttryck klart förväntningar, gränser och konsekvenser
    • Undvik typiska problemsituationer genom att vara tillräckligt förutseende.
    • Ge handlingsberedskap genom att visa på “den upptrampade stigen”,
    • Ta hänsyn till bristande uthållighet och beroende av motivation.
    • Åskådliggör och förklara samband och sammanhang.
    • Anpassa krav och förväntningar på elever, unvik stress…
    • Uppmuntra elevens förmågor och undvik att fastna i svårigheter.
    • Visa intresse för elevens eventuella hjälpmedel/arbetsverktyg och lär dig använda dem.
    • Tillrättavisa aldrig eleven inför andra klasskamrater. Prata istället i förtroende med eleven om vad som gick snett.
    • Tillåt aldrig att klasskamrater, eller kollegor, tillrättavisar eller klagar på eleven inför klassen. Skapa positiva förväntningar.
    • Visa att du är en vuxen samarbetspartner, att du är en möjliggörare och försvarsadvokat.
  • Arbetsmiljö
    • Skapa en lugn arbetsmiljö utan störande syn- och hörselintryck.
    • Ge eleven en placering där han/hon känner sig bekväm. Det kan vara långt fram, där inte så många ska passera. Men det kan lika gärna vara långt bak i klassrummet, där eleven har koll på läget. Kanske behöver eleven två platser, en för genomgångar och en för arbete.
    • Undvik grupplacering om det skapar oro.
    • Hjälp eleven att hålla ordning på sin arbetsplats.
    • Dagens arbetsmoment ska finnas på väggen i klassrummet.
    • Klargör, gärna med bilder, de ordningsregler som gäller på skolan.
  • Skolarbete, läromedel/arbetsverktyg
    • Var tydlig när det gäller arbetsuppgifter och det förväntade resultatet, målbilden.
    • Avgränsa arbetesuppgifterna. Ge bara korta avsnitt i taget. “Slakta” en bok för att begränsa omfånget, om det är lämpligt.
    • Använd böcker med bilder som åskådliggör innehållet,
    • Läs högt tillsammans med eleven och samtala om innehållet.
    • Använd tidsenliga IT-verktyg både för att underlätta skolarbetet och för att uppnå bättre måluppfyllelse.
    • Förstora läromedelssidor i kopiatorn.
    • Skanna in texter och låt datorn ge en läshjälp och skrivstöd.
    • Ge instruktioner via diktafon om barnet brukar glömma bort hur ett arbetet ska utföras.
    • Skaffa Tal- och ljudböcker i DAISY-format både för läromedel och skönlitteratur.
    • Använd datorprogram för att träna svåra moment mer effektivt.
    • Rita och skriv sociala berättelser

NY forskning visar att barn med god självkänsla och känsla av sammanhang löper mindre risk att behålla sina ADHD-symptom. Risken att drabbas av psykisk ohälsa minskar också. se UR-play http://urplay.se/162001

 * Personer med neuropsykiatriska funktionshinder (ADHD, ADD, Asperger, m.fl) har ofta behov av stöd för att kompensera för svårigheter med uppmärksamhet, aktivitetsnivå, impulskontroll, kommunikation, tidsuppfattning, planerings- och organisationsförmåga. Med neuropsykiatriska funktionshinder menar man svårigheter som har sin grund i hur hjärnan arbetar och fungerar.

 

Tags: NPF, möjligheter

 Skriv ut  E-post

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera